KADANG-KADANG PENCERITAAN BOLEH MELEGAKAN PERASAAN.

Sunday, November 14, 2010

Oh Cinta!

Salam Sahabat Sekalian. :)

Alhamdulillah. Baru ada peluang nak update. Eceh! Macam sibuk benar sahaja.

Oklah. Mesti sesiapa yang baca entry semalam terkejut bukan kepalang aku cerita pasal impian cinta yang aku dan mungkin kamu idamkan. Hehe. Bagi pengetahuan kamu semua, bukan setakat blog sahaja, dalam FB pun aku ada post ayat yang berunsur cinta juga. Tapi, bukan "Aku Mahukan Cinta" la yang pastinya. hahaha. Kang tak pasal-pasal aku dilabel sebagai desperate lak. Aigooooo~~ Jangan salah faham.

Itulah manusia. Mudah sahaja melabel orang itu dan ini tanpa mengetahui hujung pangkal cerita. Isyh3. Not nice. Jom kita buang sifat itu bersama ok? :)

Sebenarnya, akhir-akhir ini, beberapa orang kawan aku mengadu berkenaan cinta mereka. Ada yang hampir nak break lah. Ada yang menanggung sakit rindu lah. Dan macam-macam lagi. Secara tak sengajanya, aku telah melibatkan diri dengan kisah mereka itu. Maka, terlahirlah entry yang sebelum ini.

Penyakit yang paling teruk ialah penyakit cinta. Sesiapa yang terkena penyakit ini haruslah kuat menghadapinya. Hal ini kerana, doktor pun tiada ubatnya. Bahaya kan? Penasaran jadinya.

Aku pernah terkena penyakit ini. Biarlah itu menjadi sejarah dan aku takkan ulangi lagi. Sangat perit. Mungkin sebab hal itu, aku kembali menjadi Dr Love. Aku kembali menjadi diri aku yang asal. Haha. Kadang-kadang, macam pelik je. Yelah. Cinta aku pun tak sampai kepada yang menghalalkan, ni nak beri nasihat kat orang lain pula.

Emmm. Aku putus pun, sebab aku juga kot. Antara satu sebabnya lah. Yelah. Aku takda maknanya nak bermanja-manja dengan dia. Haha. Mestilah dia sakit hati je ngan aku. Pastu, takda maknanya nak jumpa selalu. Kalau dekat pun tak jumpa, apatah lagi bila aku di Penang dia di ... . Haha. Nasib kamulah. Siapa suruh jadi couple sebelum nikah. Masa mula-mula couple dulu, aku dah beritahu yang aku akan sayang seorang sahaja lelaki bukan muhrim dan itulah yang akan menjadi suamiku. Memang impian aku masa sekolah lagi. Dia kata dia faham. Tapi, tak sangka, rupanya hujan di tengah hari. Alhamdulillah. Aku bersyukur.

Oleh sebab itu, aku nak minta maaf kepada bakal suami aku nanti kerana aku pernah memberi hati kepada yang tidak halal bagiku. Huhu. Aku harap dia faham dan akan menerima seadanya aku.

Aku juga bertekad bahawa aku tidak akan percaya lagi janji manis seorang yang bergelar lelaki selagi belum dia halal untukku. InsyaAllah. Sesungguhnya, Allah lah yang memegang hati-hati kita semua dan lebih Maha Mengetahui. Aku redha dan pasrah dengan jodohku dariNya.

heh? Kenapa aku bercerita akan hal ini? Entah. Aku pun tak tahu. Gerak hati sahaja.

Tapi memang. Setiap tahun, setiap yang bergelar remaja, pasti akan terjebak dengan hal ini. Tak kisahlah sama ada secara rahsia mahupun terang-terangan. Cinta itu fitrah. Tapi, bagaimana kita mengawal cinta itu? Haaa yang itu kita tak tahu.

Setiap orang akan melalui proses pembelajaran mengenal cinta. Mungkin berdasarkan pengalaman sendiri ataupun pengalaman orang lain.

Pernah juga dengar bahawa "orang yang cerdik ialah orang yang belajar melalui pengalaman orang lain". Entahkan betul atau tidak.

Just explore yourself.

Oklah. Sedikit pesanan dari aku yang masih belajar:

Bagi yang sedang hangat bercinta,
aku harap korang cepat-cepat kahwin supaya lepas kahwin nanti takdalah hambar je.

Bagi yang tiada cinta lagi,
jangan risau. Berdoalah. Kalau sudah sampai waktu, kamu akan berjumpa dengan yang sesuai. Tapi, kena berusaha juga ye.

Bagi yang bercinta secara rahsia,
bagus-bagus. Haha. Selepas dah kumpul duit, terus pinang si Gadis ok. Takyah couple-couple. Buat simple-simple sudah. Takyah membazir. Perkahwinan yang diberkati ialah mahar yang murah. Tapi, better confess dahulu. Kalau dia jodoh kamu, pasti takkan kemana. Kalau tiada, pasti ada yang terbaik sedang menanti.

Eceeewaaah!

Ok-ok. Sampai sini dahulu ye. Sedikit perkongsian dari aku yang kurang sempurna ini. Semua ini based on my experience and others. Terima kasih sudi baca.

Renung-renungkan dan selamat beramal. (n_n)

3 org berkongsi rasa:

nabilah_2908 [REPLY]said...

penat bercinta ni...terutama bila kita dipertemukan dgn org yg salah...org yg kita rasakan yg dia adalah terbaik tuk kita...;)

bercinta lepas kawin lebih bermakna kan...? :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
REUNION

azana [REPLY]said...

huhe...apa yang nunama cakap mmg btol..sy setuju....

cinta akan lebih bermakna dan seronok kalau ia halal bagi kita..

nunama [REPLY]said...

Kak Nabilah:
Aah. Sangat penat. haha. Xpelah. Dah jadi kenangan pon. Life must go on. Eceh!
Mencari cinta yang halal pula lepas nih. hehe. Jom!! :)

Azana:
Hehe tau xpe. Jom dapatkan cinta itu!! :)