KADANG-KADANG PENCERITAAN BOLEH MELEGAKAN PERASAAN.

Sunday, January 9, 2011

Perempuan dan Lelaki

Holla~~

Assalamualaikum. :)

Dah banyak aku dengar cite dan tengok drama melayu/korea/jepun/china. Rata-ratanya kes pasal perempuan atau lelaki yang sudah berpunya dingorat oleh lelaki atau perempuan yang lain.

Semalam ada gak aku tanya pandangan kakak aku. Mungkin betul kot. Emmm.

Konklusi kitorang: Perempuan dan lelaki yang sudah berpunya ni, lagi, lebih menarik.

Sebab tu lah kot bila pasangan bercouple, mesti ada kes dengki mendengki, cemburu dan etc.

Apebende yang menariknya ye? Aku macam tertanya-tanya. Kenapalah tak tengok atau cari perempuan/lelaki yang belum berpunya? Kenapa nak juga kepada yang sudah berpunya? Best ke tengok orang bergaduh? Best ke nak dpt title "Best man's/woman's win" tuh? Ceeh!!

Pastu kan, bila yang si sudah berpunya tuh berpaling tadah, si gatal+miang tadi pun tinggalkan yang si sudah berpunya tuh. Haaa! Tak ke haru tu?

Dorang ni, just nak nampak gah ke? Apelaaaa! Aeh. Ter-emo pula ek. Hahaha.

Pastu dramatik lagi, si sudah berpunya yang ditinggalkan oleh si miang+gatal tu, merayu nak kembali semula pada spouse yang lama. Memang makan dalam la kan. Pooodaah! Ko dah sedap-sedap sakitkan hati orang, memadu kasih dengan orang lain, ko nak kembali semula? Ingat senang ke? Please lah.

Senang cite, dah jumpa yang sesuai, terus kahwin. Tapi, problem gak ek bilamana baru sedar yang sebenarnya tak kena dengan jiwa. Aisyh. Apa-apapun, semua kembali pada hati, perasaan bertanggungjawab dan perbuatan yang dilakukan itu semata-mata kerana Allah. InsyaAllah, jika semua bertunjangkan pada paksi agama, dan bukannya nafsu, pasti ada habuan yang menanti. Berdoalah banyak-banyak k. :)

Masalah perempuan dan lelaki ni very common la. Rasanya, semua orang pasti akan merasainya. Mungkin pahit, manis, masam, masin, umami (ops!) dan segala jenis rasa itu yang berbeza. Cuma yang paling penting, pengalaman! Pengalaman itulah pengajaran dan pembelajaran yang paling berharga dan takkan dapat dari mana-mana.

Mungkin kerana pengalaman itu jugalah, menjadikan diri menolak perasaan cinta jauh-jauh. Kalaulah ada seseorang yang sudi melembutkan hati yang keras ni semula, aku sangat berterima kasih padanya. Dan insyaAllah, orang itu akan menjadi my spouse for my entire life (dunia dan akhirat) macam Puan Ummi dan Incek Abah, macam arwah Tok Ayah dan Tok Mak, macam arwah Tok Wak dan Tok Dayang, dan yang paling utama, seperti junjungan kita Nabi Muhammad SAW dan Siti Khadijah A.S. Sweet kan? :)

Tapi, ada juga yang berlaku pada pasangan yang sudah bertahun-tahun berkahwin digoda orang lain. Semua itu ujian daripadaNya. Mungkin juga sudah tertulis di Lauh Mahfuz.

Tapi, diingatkan supaya jangan pula mudah berputus asa. Kalau masih boleh diselamatkan, cubalah berbincang baik-baik. Solat istikharah.

Jadi, memang betul ea orang yang sudah berpunya lebih menarik, tertarik ko memang da bomb??

Kalau macam tu, kesian la pada yang belum berpunya kan. Sampai ke sudah tidak berpunya. Sebab itulah ada yang berlakon (couple contract) konon-konon dah berpunya supaya mudah dapat jodoh. Last-last, teman dia yang berlakon tu fall in love. Ah dunia! Macam-macam kan. Hehe.

Korang rasa??

don't judge the writer by its written: tiada kaitan dengan yang hidup mahupun meninggal dunia. Wahahaha~

4 org berkongsi rasa:

NuSaNa NoSa 91 [REPLY]said...

atau mungkin sbb hasad dengki ngan kebahagiaan org lain?? tu pasal pihak k-3 tu kacao idop diorg.. hik3~ ^_^

nunama [REPLY]said...

Keen:
Aah ek. Possible juga tuh.
Isyh3. ^^

Unknown [REPLY]said...

entah la... len org len perspektif...

nunama [REPLY]said...

Azana:
yup. betul tu. lain org lain pendapatnya. hehe. dan ini pendapat kitorg je. ikut yg mana baik, tinggal yang mana x baik. :)