KADANG-KADANG PENCERITAAN BOLEH MELEGAKAN PERASAAN.

Monday, July 12, 2010

aku lebih baik dari kamu?

Bismillahirrahmanirrahim.. =)

Salam ukhwah untuk semua!!

Hari ini semangat nak buat segmen motivasi untuk diri ye. Kepada yang tidak bersedia, jangan teruskan pembacaan anda. =P

Kekadang itu, bila kita tengok orang lain lagi happy, cemerlang, bahagia, dan segala macam perasaan yang enak-enak aje dialami olehnya, kita akan rasa cemburu. Sampai satu tahap itu, kita akan cuba mencari kelebihan diri sendiri. Sengaja ingin menyedapkan hati dengan berkata, "alaaaa...aku lagi baik dari kau r sebenarnye..".

isyh3. Tak mau ye. Apa salahnya, kalau orang lain punya segala perasaan itu. Jangan terlalu mengharapkan hujan akan turun ketika hari sedang terik panas. Jika kita dalam keadaan berduka mungkin kerana result yang tidak seberapa berbanding orang lain, JANGAN cuba cari kelebihan diri. Cubalah untuk menginsafi diri. Mungkin terkandung hikmah yang kita takkan jangka berlaku.

Mungkin juga, di saat ini, kita sedang berada di tahap teratas dengan mengalahkan pihak lawan. Oleh itu, jangan sekali-kali berkata atau terdetik di hati, "aku memang lebih baik dari dia..". Astaghfirullahala'zim. Jika berlaku hal sebegini, kita HARUS mencari kelebihan orang tersebut supaya sikap takabbur dan riak tiada dalam diri. Sifat-sifat inilah(takabbur dan riak) yang akan membawa kepada kebinasaan dan hubungan antara orang sekeliling kian longgar.

Sedikit bingkisan dari teman:

jika engkau dikutuk, dihina, dicaci sebutlah ALHAMDULILLAH
jika engkau dipuji, disanjung, dihormati ucaplah ASTAGHFIRULLAH
jika engkau ditimpa musibah, atau segala macam dugaan menimpa ucaplah INNALILLAH

In a short term explanation, please be humble. Tapi ingat ye, janganlah terlalu merendah diri sehinggakan tahap keyakinan sampai ke 0%.

Akhirul kalam, ini sekadar perkongsian. Wallahu'alam.

Adios ameegos mosamoss~~~! =)

p/s: kalau ada pertambahan, sila la yer. Dan ada yang nak elaborate dengan lebih terperinci, dipersilakan yer.. hehehe

p/s/s: doa-doakanlah semoga urusan pemindahan kelas kerana jadual clash berjalan dengan lancar.. Amiin..

7 org berkongsi rasa:

AiZ [REPLY]said...

Dengan cara yg u huraikan.. mesti kita akan berada dalam keadaan sedar siapa kita.. ^__^





Aiz latest entry
Trik iklan mangga Ad yang aiz guna
Kenapa blogger nak bersaing? haishh
Bahaya di tempat yang ade WiFi
jana wang yang terbaru blogger



ingin buat link seperti ini juga? Klik disini

nur [REPLY]said...

salam.. =)

incek Aiz: yezza.. itulah sebenarnye 'segmen' motivasi untuk diri sendiri diadakan.. ehe
p/s: untuk merawat jiwa.. wohoo! =p

peace! (n_n)V

AiZ [REPLY]said...

^__^ hehe

~HANA~ [REPLY]said...

i like this:

jika engkau dikutuk, dihina, dicaci sebutlah ALHAMDULILLAH
jika engkau dipuji, disanjung, dihormati ucaplah ASTAGHFIRULLAH
jika engkau ditimpa musibah, atau segala macam dugaan menimpa ucaplah INNALILLAH


sebab selalu lupa. terima kasih untuk peringatan! =)

nur [REPLY]said...

salam.. =)

cik hana: saya pon suke..! ehehe peringatan untuk saya juge..

peace! (n_n)V

nabilah_2908 [REPLY]said...

betul juga tu..

besederhana lah... :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
AHAD YANG LEPAS

nur [REPLY]said...

salam.. =)

cik nabilah_2908: besederhana dan sentiasa bersyukur..

peace! (n_n)V