KADANG-KADANG PENCERITAAN BOLEH MELEGAKAN PERASAAN.

Wednesday, August 24, 2011

Macam Sengaja, tapi Tidak Sebenarnya

Kita lebih cenderung melukakan hati orang yang kita sayang daripada hati orang yang kita benci.

Kan?

Kita juga sukar memaafkan kesalahan orang yang kita sayang daripada musuh yang paling kita benci.

Macam tak logik. Tapi itu kenyataan.

Mungkin tak semua begitu.

Sesetengahnya sahaja.

Anak yang baik, disanjung tinggi, ditatang bagai minyak yang penuh boleh berubah menjadi anak derhaka dengan satu perkataan atau perbuatan yang mengguris hati ibu atau bapanya. Na'uzubillah hi minzalik. Harapnya tidaklah sampai begitu.

Dan Rabb (Tuhan)mu telah memerintahkan supaya kamu jangan mempertuhankan selain Dia (Allah) dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapa kamu. Jika salah seorang antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, dan janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "uf" dan janganlah kamu membentak mereka, dan ucapkanlah mereka perkataan mulia.

Dan hamparkanlah sayap kerendahan dirimu terhadap mereka berdua dengan kasih sayang, dan ucapkanlah: "Rabbi (Wahai Tuhanku!) Kasihanilah mereka berdua , sebagaimana mereka telah memeliharaku di waktu kecil"
(Surah Al-Isra' 17: 23-24)

Semoga Syawal yang bakal menjelang nanti, kita semua mendapat keampunan daripada ibu dan bapa kita. Ya! Allah yang utama. Sebenarnya, tidak perlu tunggu Syawal pun tidak apa. Mungkin tidak sempat untuk sampai ke hari itu. Jadi, lakukannya sekarang. Sebelum kamu menyesal di kemudian nanti.

Tapi ingatlah anak....

Redha Allah terletak pada redha ibu bapanya

Ya Allah. Ampunilah kami ini. Kasihanilah kedua orang tua kami. Lindunglah kami daripada azabMu yang amat pedih. Sesungguhnya Engkaulah tempat kami meminta tolong dan sebaik-baik penolong. Amiin.

p/s: Maafkan saya.... :'(

2 org berkongsi rasa:

caliph shuriken [REPLY]said...

kdg2 ada berlaku salah yg x disengajakan.. mohon maaf jika berpeluang...

nunama [REPLY]said...

Caliph:
so true. huhu thanks. insyaAllah. :)