KADANG-KADANG PENCERITAAN BOLEH MELEGAKAN PERASAAN.

Saturday, October 30, 2010

Dia lebih tahu.

Oh. Saya sangat rajin hari ini. Haha.

Ok. Sedikit muhasabah.

Aku terfikir. Patutlah Allah merahsiakan jodoh, kematian, etc yang telah ditentukan untuk kita.

Oh. Bukan apa. Sedang enak menikmati makanan tengahari tadi, aku macam tiba-tiba nak layan movie. (Bukan memang aku dah buat macam itu ke?Haha) Pastu, nak dijadikan cerita semua movie dalam folder, aku dah tengok. Klik cerita ini, dalam otak aku dah terbayang dah apa ending dia. Hampeh! Klik cerita itu, dah nampak aksi yang akan ditayangkan. Ceeeh! Klik cerita lain, aku dah tak saspens bila part yang saspens. Aduuh!

Tak best! Sangat tak best!

Kelmarin, aku ada tengok cerita kartun tajuk dia, "Meet The Robinsons". Perghhh! Best cerita ini. Masyuk! Siap post kat FB lagi pengajaran yang aku dapat melalui cerita itu sampai terkantoi dengan kakak aku yang aku duk layan movie bukan study. Hahaha. Malu kot.

Dalam cerita itu, dia buat timing machine. Alaaa yang macam Doraemon ada, 'Poket Masa'. Aeh! pepandai je aku bagi nama. Maafkan saya Doraemon. :P

So, aku yang konon-konon macam budak kecik ini pun terpengaruh la sekejap. Aku cam terfikir kan ke bagus kalo ada mesin itu. Boleh la aku tahu aku kerja apa nanti. Boleh la aku tahu aku duk rumah besar mana nanti. Dan.....dan.....boleh la aku tahu dengan sapa aku akan berkahwin. Boleh aku terus pinang dak itu kan? Hahaha. Sory. Melawak sahaja.

Tapi...tapi...tapikan.

Macam kejadian yang aku gtau awal-awal tadi bahawa aku rasa tak best bila tgk 'movie' yang sama. So, tak best jugaklah kalo aku dah tahu kejadian yang memang Allah nak rahsiakan dari kita itu kan?

Dah tak challenge la untuk kita. Sedangkan dalam Al-Quran sudah statekan bahawa

Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, "Kami telah beriman", dan mereka tidak diuji?
(Al-Ankabut 29 : 2)

Lihat. Takkan la kita nak senang-senang je dapat ganjaran SYURGA kalau tak buat apa-apa. Sebab itulah Allah timpakan ujian sakit dan musibah untuk kita lebih dekat denganNya. Perniagaan merosot. Result merudum. Sakit hati sebab cinta kita dikhianati. Contoh. Hehe.

Bila kita tidak tahu apa yang akan terjadi pada diri kita di masa akan datang, makanya, pengharapan kita kepadaNya akan lebih utuh dan teguh. Kita akan sentiasa berdoa meminta untuk kebaikan kita. Dan selalunya Dia tidak pernah menghampakan doa sesiapa yang Beliau kehendaki. Allahuakbar!

Bayangkanlah, kalau kita dah tahu jodoh kita, dan sebenarnya jodoh kita itu orang yang tersangatlah kita benci. Haaa! kan kita dah mula nak mengatakan yang Allah itu tak adil la apela. Na'uzubillah.

Bayangkan juga kalau kita dah tahu saat kematian kita. Kita akan cuba buat bermacam-macam cara untuk elakkan diri dari pergi ke tempat tersebut pada waktu tersebut. Jadila kita macam cerita 'Final Destination' itu. Na'uzubillah.

(T_T)
Sesungguhnya Dia lebih Maha Mengetahui keperluan hamba-hambanya. Subhanallah. Thank you Allah.

0 org berkongsi rasa: