KADANG-KADANG PENCERITAAN BOLEH MELEGAKAN PERASAAN.

Thursday, April 21, 2011

Masa Silam Jangan Dilupakan.

Salam Ceria kawan-kawan!! :)

Haiihh! Rindu betul nak taip-taip di sini. Oh.

Percaya atau tidak, siapa kita dahulu menjadikan kita menjadi seperti sekarang ini. Kadang-kadang, bila teringat semula kisah silam, sengih sorang-sorang aku dibuatnya. Betapa kunonya, betapa selebetnya, betapa sengalnya dan macam-macam betapa lagi.

Masa sekolah rendah, aku duduk dengan Puan Ummi dan Encik Abah. Mungkin sebab anak last, main-main itu agak terlebih. UPSR aku sangat tak memberangsangkan. Selalu dibandingkan dengan kakak di atas aku. Mek Ain. haha. Sedih tahu. Tapi, memang salah aku pun kan. Haha.

Result keluar bulan November kot kalau tak silap. Tapi, sebelum hari lahir aku. Bila tengok result, perghhh! Aku tahu Puan Ummi dan Encik Abah sedih. Tapi, betul! Aku dah buat yang terbaik. huhu.

Encik Abah, tak cakap ngan aku langsung selama beberapa hari. Sangat sedih.

Bila 10 November 2001, macam biasala kan. Buat ic.

Di Jabatan Pendaftaran Negeri.

"Ambil borang tu. Isi sendiri."

"Macam mana nak isi Abah?"

"Bacalah arahan kat situ."

(tunduk pandang borang dan mula mengisi)

Nak dijadikan cerita, tersalah tulis nombor di ruang yang salah.

"Patutlah result teruk. Entah-entah, masa jawab exam pun macam itu. Tak tengok betul-betul. Careless."

(terdiam. Masih pandang borang sambil menahan air mata dari jatuh.)

Haha. Macam garang je Encik Abah kan? Padahal, takpun. Sebab kata-kata itulah, bila nak tulis borang dan jawab exam, aku tengok dan baca betul-betul.

Terima kasih Abah! :)

Feeling in my heart says: Bagus juga. Kalau tak, aku tak berdikari kan? Kalau tak, aku mesti tak teliti kan?

4 org berkongsi rasa:

safiyyah [REPLY]said...

kata2 seorang ayah itu banyak mengajar kita kan? :)

nunama [REPLY]said...

yup2. kadang-kadang melalui kata-kata itulah, mampu menyedarkan kita. Fuuuh! Besar tanggungjawab ibu dan bapa. :)

nabilah_2908 [REPLY]said...

bila kena marah..mesti sedih kan...rasa macam anak terbuang jer...

tapi ketika tu...kita tak sedar maksud sebenar yg tersirat disebalik kata2 org tua kita...

ibu bapa mana yg tak sygkan anak... ;)

jom ke APA KATA HATI pulak ;
ISUZU D-MAX

nunama [REPLY]said...

huhu sedih sgt kak. haha aisyh. padahal mmg salah sendiri pun.

betul tu. bila dah besar ni, baru fhm. sebab nanti pun, kita akan menjadi ibu dan ayah juga. hehe. :)