KADANG-KADANG PENCERITAAN BOLEH MELEGAKAN PERASAAN.

Friday, January 15, 2010

air tin dan kita.. ada beza x?

salam ceria kpda pembaca sekalian...

pernahkah kalian mendapat peristiwa dimana ape yg korg nak, x dpt?? mule2 mmg ase geram..sedey..pilu..terharu..duka..kecewa dan sebagainye.. mesti waktu tuh ase cam nak marah kat sume benda yg ada kat sekeliling korg kan....? hu~~ x elok buat begitu.. sabar yer.. :)


ok..mari kita muhasabah diri..

heheh cerita sket.. ada sorg budak nih...sgt haus..sbb cuaca sgt panas..pastu bekalan air yg dibawa pula sudah habis..ase waktu tuh nak menjerit je minta tolong..xpon nak minta sedekah..tetibe....dia ternampak mesin air (alaaa yg ada jual milo, pepsi yg instant tuh...). then, dengan perasaan yang membuak-buak kehausan, bdk itu pon memasukkan duit yang hanya cukup2 untuk membeli sekotak air..



tanpa diduga...mesin tu langsung x mengeluarkan air yg telah dibayar.. ape lagi... mengamuk la bdk tuh.. sambl menendang2 mesin air tersebut...kalo kt pk balik..mesin tuh, manusia yg reka..tp, x memberi manfaat kpd manusia itu sendiri..then, kita bleh plak tendang2 mesin yg direka oleh kaum kita tuh.. itulah akibatnye kalo ape yg kita buat, x memuaskan hati kita.. betol x??

baiklah.. mari kita imbas kembali apa yang kita da buat kat muka bumi nih.. Allah ciptakan kita..pastu.. leh lak kita x ikut suruhan yang telah ditetapkan olehnya seperti solat, puasa n amalan2 harian yang len..malahan, sibuk dengan urusan keduniaan..tp, ada x Dia pukul kita? ada x Dia marah kita? xda..... bahkan, Dia siap beri kenikmatan yg x terhingga kepada kita.. cube tnya diri kita... ada x kita bersyukur??? ada x kita ucap alhamdulillah?? ada x kita menghargai setiap kurnianNya seperti nikmat tubuh badan, iman, islam, family???



sebab itula...kadang2 Dia beri kita sedikit ujian utk kita supaya beringat dan mengingatiNya..itupon, kita masih x mengerti..oleh itu..sentiasalah memohon keampunan kepadaNya.. semoga kita termasuk di dlm golongan yg diberi rahmat dan keredhaan yang tidak terperi.. semoga..Dia sentiasa melindungi kita dari melakukan kemungkaran.. InsyaAllah..

ya Allah..... ape yg hambaMu ini telah lakukan.... ampun kan kami ya Allah..

Wahai Tuhan..
Ku x layak ke syurgaMu
Namun x pula...
Aku sanggup ke nerakaMu..
Ampunkan dosaku..
Terimalah taubatku..
Sesungguhnya..
Engkaula pengampun dosa-dosa besar...

0 org berkongsi rasa: